Loading...

کدام تشک را بخریم؟

این روزها، تشک‌هایی متنوع با قیمت‌هایی متفاوت در بازار به فروش می‌رسد؛ قیمت‌هایی که گاه تفاوت‌شان به چند صد هزار تومان هم می‌رسد و همین موضوع موجب می‌شود انتخاب تشک، کار چندان راحتی نباشد، اما بالاخره باید چه کار کرد؟

کدام تشک را بخریم؟

به نظر خیلی‌ها یکی از سخت‌ترین کارها، انتخاب و خرید تشکی مناسب است؛ تشکی‌ که خوابی راحت و آرام به ما هدیه کند و در عین حال قیمتی معقول و منطقی هم داشته باشد.

 

این روزها، تشک‌هایی متنوع با قیمت‌هایی متفاوت در بازار به فروش می‌رسد؛ قیمت‌هایی که گاه تفاوت‌شان به چند صد هزار تومان هم می‌رسد و همین موضوع موجب می‌شود انتخاب تشک، کار چندان راحتی نباشد، اما بالاخره باید چه کار کرد؟ آیا تشک هرچه نرم‌تر باشد، بهتر است و خوابیدن روی آن راحت‌تر یا این ‌که باید تا حد متعادلی سفت و سخت باشد؟

 

دکتر صادقی در پاسخ به این پرسش‌ها، می‌گوید: طی بررسی‌هایی که در این زمینه انجام شده، از افرادی که دچار کمر درد بودند، خواسته شد روی تشک‌های مختلف بخوابند و نتیجه را اعلام کنند. البته، پس از این بررسی هم متخصصان به نتیجه قطعی و مشخصی نرسیدند؛ به این معنا که هرکس، از خوابیدن روی یک نوع تشک ابراز رضایت می‌کرد.

توصیه می‌شود از بالش‌های پر و پنبه‌ای استفاده کنید که می‌تواند به حالت و وضع مناسب تغییر شکل دهد

 

 

با این حال برای انتخاب تشک باید این نکته را در نظر داشته باشید؛ اگر میزان سختی پنبه را معادل صفر در نظر بگیریم و سختی سنگ را برابر با ده، درجه سختی تشک مناسب باید حدود شش باشد؛ این به آن معناست که تشک‌های خیلی نرم یا خیلی سفت مناسب نبوده و توصیه می‌شود روی تشک خیلی نرم نخوابید. البته در صورتی که پزشک استفاده از تشک دیگری را توصیه می‌کند، باید با توجه به نظر او برای خرید تشک مناسب اقدام کنید.

 

 

بالش خواب

 

بالش مناسب هم باید طوری قرار گیرد که قوس گردن را پر کند؛ بنابراین اگر در وضع طاقباز خوابیده باشید، با توجه به این‌ که قوس پشت گردن ارتفاع کمی دارد، می‌توانید از یک بالش نازک‌تر استفاده کنید، اما چنانچه به پهلو بخوابید، بالش باید تمام فاصله گردن تا شانه را پر کند و به همین دلیل باید بزرگ‌تر باشد.

بنابراین توصیه می‌شود از بالش‌های پر و پنبه‌ای استفاده کنید که می‌تواند به حالت و وضع مناسب تغییر شکل دهد.

 

 

 

موقع بیدار شدن هم مراقب باشید

تا به حال دقت کرده‌اید، صبح‌ها چطور بلند می‌شوید و چگونه از تختخواب پایین می‌آیید؟ شاید این سوال به نظرتان عجیب باشد، اما شیوه بلند شدن از رختخواب هم موضوعی قابل توجه است و آن‌طور که دکتر صادقی می‌گوید هنگام بلند شدن از بستر حتما باید از طرف پهلوی خود بلند شوید، چون این شیوه به حفظ سلامت کمر و گردن کمک می‌کند.

 

به گفته وی این نکته بخصوص برای افرادی که در ناحیه کمر و گردن، با درد روبه‌رو هستند، یا با مشکل دیسک مواجهند، مهم‌تر بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

این پزشک متخصص به افرادی که برای درمان کمردرد چند روزی در بستر استراحت می‌کنند نیز چنین توصیه می‌کند: استراحت در بستر حداکثر برای مدت یک تا دو روز قابل قبول است و باید بدانید طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، استراحت طولانی مدت موجب بروز عوارضی مانند افسردگی، کاهش قدرت عضلانی و افزایش احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود بیماران به تدریج کارهای معمول را در پیش بگیرند و به زندگی عادی بازگردند.


  • تاریخ: دوشنبه 23 شهریور 1394 - 13:26
  • نویسنده: Bita Mohamadi
  • صفحه: وبلاگ
  • بازدید: 765

ارسال نظر